Khamis, 16 Oktober 2008

Kaedah Tasmi’

Kaedah Tasmi’

Walaupun kaedah tasmi’ lebih sesuai digunakan dalam kemahiran hafazan,
namun anda boleh praktikkan kaedah ini dalam kemahiran bacaan Al Quran
untuk menguji bacaan murid yang telah mahir dalam penguasaan membaca Al
Quran. Dalam kaedah ini, murid akan diminta membaca surah surah yang
ditetapkan di hadapan guru. Jika terdapat kesalahan, guru akan
memperbetulkan. Selepas itu, murid boleh ditanya tentang hukum hukum
bacaan atau tajwid dan maksud tanda tanda bacaan dalam ayat yang dibaca.
Kaedah ini boleh dilakukan dengan cara sama ada guru mendengar dan meneliti
bacaan murid, murid membaca secara kumpulan atau individu secara bergilir
gilir atau murid membaca dengan suara yang nyaring. Antara kekuatan kaedah
ini adalah seperti berikut:

(i) Guru dapat memperbetulkan bacaan murid dengan tepat;
(ii) Guru dapat memastikan murid tidak melakukan kesilapan;
(iii) Guru dapat mengenalpasti tahap kebolehan sebenar murid;
(iv) Guru dapat mengesan kelemahan bacaan murid; dan
(v) Guru dapat mendisiplinkan murid dengan baik.

Kaedah Tikrar (Ulangan)

Kaedah Tikrar (Ulangan)

Kaedah tikrar atau ulangan ini bolehlah kita samakan dengan kaedah latih tubi.
Pendekatan kaedah ini adalah melakukan pembacaan atau mengingat secara
berulangkali. Caranya adalah :

(i) Selepas guru membaca, murid akan mengikut bacaan guru;
(ii) Kemudian, seorang murid membaca dan diikuti oleh murid murid lain lalu
murid murid membaca secara kelas; dan
(iii) Seterusnya, murid membaca beramai ramai mengikut kumpulan,
sementara kumpulan lain mendengar atau seorang sahaja murid membaca,
sementara yang lain mendengar bacaan murid tersebut.

Bagi menjadikan kaedah ini mendatangkan kesan yang lebih baik, ia hendaklah
dilakukan secara berturutan dan berulang kali. Berhubung kaedah tikrar ini,
Saidatina Aisyah r.a meriwayatkan hadis yang bermaksud :

‘Rasulullah s.a.w suka mengulang ulang suatu perkara kepada para sahabat
sehingga mereka mendapat fahaman yang sebenar.’

Persoalan berapa kerapkah proses ulangan ini perlu dilakukan supaya ia
berkesan tetapi tidak membosankan dan membuang masa, Saidatina Aisyah r.a
meriwayatkan sebuah lagi hadis yang bermaksud :

‘Rasulullah s.a.w mengucapkan tiga kali apabila bertutur dengan satu satu
ayat dan kadangkala satu masalah yang diterangkan oleh Rasulullah s.a.w
diulang sebanyak tiga kali agar para pendengar cukup jelas untuk
memahaminya.’

Maksud hadis di atas menyatakan bahawa kesesuaian kaedah ulangan ini adalah
dilakukan sebanyak tiga kali berturut turut pada masa yang sama dan jangan
lupa memperuntukkan rehat satu hingga tiga minit selang di antaranya. Untuk
menjadikan suasana pembelajaran lebih menarik, anda boleh memperdengarkan




bacaan ayat ayat Al Quran dari kaset atau bahan bahan media yang lain untuk
didengar oleh murid. Kemudian, apabila murid mengikut bacaan tersebut,
rakam suara murid di dalam kaset. Perdengarkan kembali rakaman tersebut
kepada murid agar mereka dapat mengesan kesilapan kesilapan bacaan mereka
sebelum anda membetulkan kesilapan tersebut.

Antara kekuatan kaedah ini adalah :

(i) Guru dapat mengenalpasti kemahiran yang dikuasai oleh setiap murid;
(ii) Kaedah ini sesuai digunakan untuk aktiviti pemulihan; dan
(iii) Kaedah ini dapat membina keyakinan murid.

Kaedah Talaqqi Musyafahah

Kaedah Talaqqi Musyafahah

Talaqqi Musyafahah bermaksud pertemuan antara guru dan murid secara
bersemuka di mana murid menerima pengajaran dengan melihat pergerakan
bibir guru dan mengikut bacaan guru. Kaedah ini merupakan kaedah
mempelajari bacaan Al Quran yang tertua. Ia dipraktik oleh Malaikat Jibrail a.s
kepada Nabi Muhammad s.a.w sewaktu penurunan wahyu yang pertama.
Malaikat Jibrail a.s membacakan ayat ayat Al Quran kepada Rasulullah s.a.w
dan baginda mengikut bacaan tersebut, lalu terus menghafaznya. Kemudian,
Rasulullah s.a.w membacakan pula ayat ayat tersebut kepada para sahabat
baginda. Para sahabat menulis lalu menghafaznya.

Kaedah ini boleh anda aplikasikan di dalam kelas dengan cara anda memberi
contoh bacaan kepada sekumpulan murid, kemudian murid mengikut bacaan
guru secara beramai ramai atau guru memberi contoh bacaan kepada seorang
murid dan murid mengikut contoh bacaan guru secara individu. Untuk




menjadikan suasana pembelajaran lebih menarik, anda boleh memperdengarkan
bacaan ayat ayat Al Quran dari kaset atau bahan bahan media yang lain. Carta
ayat ayat Al Quran pula boleh ditulis sama ada di papan gulung, kad manila
dan sebagainya. Antara kekuatan kaedah ini adalah :

(i) Kaedah ini amat berkesan jika anda ingin mengenalpasti secara amali tahap
kefahaman dan pelaksanaan murid terhadap hukum hukum tajwid dalam
bacaan Al Quran yang meliputi makhraj makhraj huruf, sifat sifat huruf
dan lain lain hukum tajwid; dan
(ii) Pembelajaran boleh dijalankan sama ada di dalam atau di luar kelas.